pondělí 24. června 2013

Tabi, aneb jak jsem se stal trenérem Jamajčanky.

Tabi neboli Tabesha, je moje bežecká svěřenkyně. Je to ženská z Jamajky a tímto spojením nás dvou se ze mě de facto stal trenér. Zní to, až neuvěřitelně, ale důvod je daleko prozaičtější. A může se to stát každému z vás.
Článku, kde jsem popisoval, kde trénuju jsem na konci zmínil i atletický ovál, kde započala profesionální kariéra dvojnásobného olympionika Mo Faraha. No a na tom samém ovále, kde pravidelně chodím trénovat, jsem potkal i Tabi. Ze začátku jsem ji míjel jako všechny ostatní spolusdíleče osmi drah ze zánovního tartanu. Mezi mé spoluběžce patří od ženy oděné do sportovní burky, či vymakaní hráči rugby, až po klábosící obsluhu call center z indického poloostrova. No a mezi všemi těmito, na české poměry, zvláštními sportovci, byla i Tabi se svými 120 kg živé váhy. Zaujala mě svou urputností a věčnému klábosení do handsfree.
Jeden čtvrtek, jako vždycky bylo poměrně špatné počasí a na oválu jsem byl jen já a ona. No netrvalo dlouho a oslovil jsem ji, jak se ji daří a že jsem si všiml, jak na sobě maká a zajímal mě důvod. Dali jsme se do dlouhého hovoru, ze kterého vyplynulo, že Tabi se rozhodla udělat něco se svou nadváhou, kterou nabrala po porodu svých dvou dětí. Už mám něco odběhaného  a sice nejsem žádný erudovaný trenér, ale nabídl jsem ji pomoc. Tabi totiž bojovala v poslední době hlavně se svou vlastní motivací. O tom co dělá po své pracovní době neřekla dokonce ani svému manželovi ani kamarádkám. Vždy, když se jí ptaly, co dělá, měla nachystanou nějakou výhovorku, jako je nakupování či nějaká jiná činnost, jen né prozradit, že na sobě maká. Byla strašně ráda, že se může někomu svěřit se svými pocity a já zas byl rád, že můžu procvičit angličtinu s jamajským přízvukem, člověk nikdy neví, kdy se mu může hodit. Pro začátek jsem ji poradil ať zvolní tempo, snažila se totiž za každou cenu běhat, a na to ještě její tělo nebylo připraveno, proto pravidelně chodí na ovál chodit, aby začala pořádně spalovat tuky a nebudovala si zbytečně svalovou hmotu, tyhle rady jsem odkoukal od profíka a další rady ohledně pití a stravovaní taktéž a na něco mi pomohl strejda gůgl. motivaci, kdy mi vždy radostně sděluje její pocity z tréninku a další úspěchy.  A já jsem rád, že taky mám vlasně prvního pravidelného parťáka a i když jen jeden den v týdnu, určitě to stojí za to! Přeju Vám štěstí na lidi kolem, tak jako mám já …
Každá rada dobrá, no a světe div se Tabi je teď na 105 kg, cvičí pravidelně i v práci, pokud to jde. Chůzi, už prokládá i joggem, snaží se pít, protože pila při své váze jen žalostných půl litru vody, a to ještě slazené. Tímto dnešním blogem jsem nechtěl rozdávat rady co dělat jak trénovat či cvičit, ale ukázat na to, že je někdy fajn, si všimnou ve svém okolí osamoceného běžce a prohodit s ním třeba pár slov. Člověk nikdy neví, kam se těch prvních pět krátkých větiček může vyvinout. Třeba k Tabeshiným 15 kilům a novému běžeckému přátelství, ale také samozřejmě může zůstat jen u prostého pozdravu, který mě od běžce vždy potěší, protože v poslední době už není samozřejmot, že si běžci navzájem pokynou, když se míjejí. Masovost utlačuje běžeckou pospolitost.



Tabi se teď sice dvakrát po sobě nedostavila, ale já pořád doufám, že to je jen chřipka, ale pro případ, že ne, mám vyhlídlé další adepty, jejichž anglický přízvuk mě zajímá J

12 komentářů:

  1. Manželovi bylo divné, že tolik zhubla a začal manželku podezírat z nemanželského sexu ... tak ji sledoval a když spatřil mladého trenéra, veškerý sport ji zatrhnul ;-)

    Ale jinak je to moc fajn. Jak její odhodlání, tak Tvoje pomoc. Jen víc takových lidí! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) mam na ni maila tak ji napisu a uvidim...Jinak takhle jsem nad tim vubec neuvazoval, treba jsou jamacane zarliví manželé:-DD

      Vymazat
  2. Ahoj, líbí se mo tahle věta: Masovost utlačuje běžeckou pospolitost...
    objevuje se to všude, na kole, ve vodáctví, běžky...

    Úplně mě deptá, když někoho pozdravím a on "čumí jako nevímco"...

    Hezký den. Zuzka Součková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky se o tom asi priste rozepisu. Protoze to je jedna z veci co me opravdu mrzi...uz i na horach nekdy..ale je pravda ze mezi horolezci je to stale jeste dobry..

      Vymazat
    2. Tahle věta mě taky dostala a je to pravda. Dneska už málo kdo na pozdrav vůbec odpoví a to jak u běžců, tak třeba cyklistů.
      Snad se najde více běžců, kteří budou zkoumat cizí přízvuky :-)
      Radka

      Vymazat
  3. Drzim palce, aby se Tabi zase brzo objevila a pokracovala v treninku. Jste oba dobry!

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkně jsi se do toho obul :-) Motivace je třeba víc než dost, protože, kde je vůle, je i cesta.

    A k tomu zdravení na horách a všude možně: Mám pocit, že na kopcích mě zdraví jen lidi podobného ražení jako jsem já. Když potkám třeba někde na hřebenu Radhoště načančané turistíky a řeknu jim ahoj, civí a nechápou jak to, že si jim nějaký cizák dovolí něco říct :-( Pozdrav beru jako slušnost a po druhé stránce může pozdrav navázat další nit k rozhovoru (kam jdeš ap.)

    Takže zdravte kudy chodíte :-), lidi se na sebe začnou více usmívat...

    OdpovědětVymazat
  5. A co teprve míra zdravení :))
    cyklista zvedne prst ze řiditek běžec uz i celou ruku. Nedavno sem potkal staršího manika a ten zvednul obě ruce nad hlavu a hlasitě zdravil ahoj a mával :)) To fakt nebylo jen ze slušnosti a celej zbytek cesty sem se usmival a myslel na něj :))

    OdpovědětVymazat
  6. Přesně: člověku se objeví úsměv na rtech a den je najednou docela jiný :-)

    OdpovědětVymazat
  7. takove malickosti proste zakonite musi druhemu rozjasnit den. Ale i tak samo jak tusim psal tusim ve svem blogu Maristaan, a to je srazka s blbcem ci blbci, kteri tomu druhemu ten den zase dokazi poradne otravit

    OdpovědětVymazat

Každý komentář potěší